Yhteistyö, haasteet ja oman rytmin löytäminen ovat osa tietä menestykseen muotimaailmassa
24.05.2013
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Creative Currency -seminaari toi muodin huippuammattilaiset Suomeen keskustelemaan muotimaailman nykyhaasteista.
Panelisteina nähtiin muun muassa muodin eri osa-alueilla työskentelevät Jonathan Anderson, Marc Ascoli, Luis Venegas, Benjamin Bruno, Michel Gaubert ja Karen van Godtsenhoven. Panelikeskustelua moderoi A Magazine Curated by -muotilehden päätoimittaja Daniel Thawley.
Liiketoiminnassa luovuuden ja kaupallisuuden yhteensovittaminen ei ole aivan yksinkertaista haastavassa maailmantilanteessa ja alati muuttuvilla markkinoilla.
– Muotisuunnittelijoiden pitää osata mukautua ympäristöön ja omaksua rooleja, joissa he eivät perinteisesti ole toimineet. Myös yritysten tarve kommunikoida yleisön ja asiakkaiden kanssa kehittyy nopeasti, painotti muotoilun laitoksen johtaja, professori Pirjo Hirvonen avajaissanoissaan.
– Muoti on osa luovaa teollisuutta ja uudenlaista yritystoimintaa. Olisi hyvä keskustella laajemmin siitä, mitä liiketoiminnalta vaaditaan muotialalla, ja millä tavoilla sen pitää sopeutua uuteen ja nopeasti muuttuvaan digitaaliseen aikaan.
Onnistumisen keskeiset piirteet puhuttivat
Panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että muotialan kilpailut ja palkinnot tukevat uusia suunnittelijoita heidän alkutaipaleellaan. Maineen lisäksi kilpailuvoitoilla voi rahoittaa uuden malliston toteuttamista tai yrityksen perustamista. Ilman taloudellista tukea tuotteita ja tilauksia ei kuitenkaan saada valmistettua.
Eri suunnittelijoiden yhteistyö ja sen tuoma menestys puhutti myös panelisteja. Riskien ottaminen luotettavien ihmisten kanssa onkin oleellinen osa menestystä.
– Avain innovatiiviseen designiin on sellaisen työskentelyrytmin löytäminen, jossa on riittävästi haasteita, jotta emme saisi aivan kaikkea sitä, mitä tarvitsemme, kuvaili tunnetun muotitalon Atelier 32:n perustaja Marc Ascoli.
Viime vuosina Suomesta, ja erityisesti Aalto-yliopistosta, on noussut maailmalle luovia ja ammattitaitoisia suunnittelijoita. Kuitenkin monet heistä menevät töihin ulkomaalaisille muotitaloille. Jonathan Andersonin mielestä yksi syy tähän voi olla Suomen vähäiseksi jäänyt esilläolo.
– Suomen nimeä ja kykyjä pitää ensin tuoda esille muotimaailmassa. Tämän jälkeen on mahdollista suunnittelijoiden yhteistyöllä ja tuella tuoda samat markkinat tänne, Anderson ehdotti.
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat ja alumni ovat tänä ja viime vuonna tuoneet voitot Hyères Fashion Festivalin Grand Prix’sta, joka on merkittävä ponnahduslauta nuorille suunnittelijoille.
– Ei voi olla sattumaa, että saman alan opiskelijat samasta koulusta palkitaan kansainvälisissä kilpailuissa kaksi kertaa peräkkäin. Opetus on kattavaa ja alalle valmistavaa ja sen taso on vahvasti esillä kyseisissä kilpailuissa, Hirvonen kertoo.