Tutkinnonuudistuksesta keskusteltiin vilkkaasti opiskelijoiden ja sidosryhmien kanssa

20.12.2013

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sidosryhmätilaisuudessa esiin nousivat muun muassa tutkintojen painopisteet ja koulutuksen strategiset kumppanuudet.

TOKYOn ja Arkkitehtikillan tutkinnonuudistusillassa opiskelijoita mietitytti erityisesti se, miten uudet tutkinnot heijastuvat opiskelijan arkeen.

Sidosryhmätilaisuudessa opetuksen varadekaani Ossi Naukkarinen esitteli tutkinnonuudistuksen keskeiset kohdat. Laitosten edustajat kertoivat kukin koulutustarjonnastaan ja siitä, mihin uudistuksella tähdätään. Keskeisiä muutoksia ovat opiskelijan valinnaisuuden lisääntyminen ja siirtyminen yhteen kandidaattiohjelmaan osin uudistettuine pääaineineen.

Sidosryhmiä kiinnosti, muuttuvatko tutkintojen painopisteet. Taustalla on tuore Aalto-yliopiston tekniikan alan korkeakoulujen tutkintouudistus, ja huoli siitä, että opiskelijat eivät ehtisi kandidaattiopintojen aikana tutustua riittävästi pääaineeseensa.

Ossi Naukkarisen mukaan muutos Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa ei ole niin suuri kuin tekniikan aloilla.

– Erikoistumista tapahtuu hieman jo kandivaiheessa, mutta ei liikaa. Vanhasta kokonaisuudesta on otettu hyvät asiat uuteen tutkintoon, mutta laaja-alaisuus ja henkilökohtaisten opintopolkujen rakentamismahdollisuudet pyritään huomioimaan entistä paremmin. Tavoitteenamme on parantaa eri aineiden välistä kommunikaatiota.

Sidosryhmien edustajat nostivat esiin myös maisteritasoisen koulutuksen lisääntymisen.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun näkökulmasta kyse on korkeakoulumme kehittämisestä yliopiston strategian mukaisesti. Kandidaattitasoista koulutusta tarjotaan edelleenkin niillä alueilla, joilla ei kotimaassamme vielä ole vastaavia strategisia kumppanuuksia, kuten esimerkiksi valokuvataiteen kohdalla. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu tekee jo nyt yhteistyötä sekä ammattikorkeakoulujen että yliopistojen kanssa.

– Olemme rakentaneet yhteistyöalustoja esimerkiksi Poriin ja Vaasaan. Yhteistyö voi myös tarkoittaa akateemisen ja soveltavan tutkimuksen suuntaamista kunkin koulutuksen tarjoajan orientaation mukaisesti. Haluamme jatkossakin keskustella yhteistyöstä, sanoo Helena Hyvönen.

Uusiin tutkintoihin siirtyminen pääpuheenaiheena TOKYOn ja Arkkitehtikillan tilaisuudessa

Uudet tutkinnot astuvat voimaan 1. elokuuta 2014, ja samanaikaisesti nykyiset ohjelmat lakkaavat. Siirtymäkauden aikana opiskelijalla on oikeus siirtyä uuteen ohjelmaan tai jatkaa nykyisessä ohjelmassa. Tilaisuudessa opiskelijat halusivat tietää, miten uusiin tutkintoihin siirtyminen käytännössä tapahtuu. Opiskelijoille suunnitellaan henkilökohtaisessa opintosuunnittelun ohjauksessa siirtymävaihe, jossa heitä neuvotaan valitsemaan opintojen kannalta järkevä vaihtoehto tutkinnon suorittamiseen. Kurssikorvaavuuksia valmistellaan kevään aikana. Tavoitteena on opiskelijan kannalta mahdollisimman sujuva prosessi.

Tilaisuudessa esiteltiin myös yhteisiin taideopintoihin valmisteltavia taideopintoja, jotka toteutettaisiin taidejaksoina. Tähän asti taideopinnot ovat olleet verrattain irrallisia kursseja. Nyt näitä lähennetään toisiinsa, jotta taide ja teoria tukevat toisiaan.

Uudistuksen myötä henkilökohtaisen ohjauksen merkitys on keskeisessä asemassa opiskelijan siirtymän suunnittelussa.

Takaisin