Kaupunki palveluna -seminaari haki uusia kestävän kehityksen malleja

04.12.2014

Marraskuun lopussa uudessa Tongji Loungessa järjestetty Radical Design Week - Kaupunki palveluna -seminaari keskittyi palvelukeskeisen logiikan avaamiin mahdollisuuksiin kaupunkisuunnittelussa, arkkitehtuurissa ja muotoilussa.

Seminaarissa haettiin malleja, joilla kaupungistumisen haasteita voidaan ratkaista palvelukeskeisen logiikan avulla.

Seminaarissa tarkasteltiin palvelukeskeisen ajattelun kautta, miten muun muassa työnteko ja oppiminen ovat muuttumassa, ja miten se vaikuttaa kaupungistumiseen. Seminaarin järjestäjän, palveluarkkitehtuurin professori Jarmo Suomisen mukaan tavoitteena on määrittää tulevaisuuden kaupunkisuunnitteluun, arkkitehtuuriin ja muotoiluun uusia työtapoja, joissa korostuu vuorovaikutus asiakkaiden kanssa.

- Haluamme kääntää perinteisen ajattelun ja tuoda keskusteluun uuden näkökulman, joka korostaa olemassa olevien rakennusten ja tilojen hyödyntämistä uudella, kestävämmällä tavalla. Tarkastelemme rakennusta palvelualustana. Sen merkitys syntyy jatkossa siitä, kuinka hyvä sosiaalinen tiiviys sillä on, ja miten hyvin se osaltaan voi luoda yhteistä arvoa käyttäjilleen, Suominen toteaa.

Suomisen mukaan keskeistä on löytää tapoja saada ympäristöjen käyttäjät mukaan suunnitteluun. Tarkoitus on haastaa perinteinen, tuotantolähtöinen muotoiluajattelu, jossa käyttäjät ovat suunnittelun kohteita. Palvelukeskeisessä mallissa asiakkaista tulee osapuolia, ja kohdetta ja sen käyttötapoja suunnitellaan yhdessä.

Kaupunki palveluna -seminaari oli jatkoa Aalto-yliopiston ja Tongji-yliopiston lokakuussa Shanghaissa järjestämälle Radical Design Week – City on Demand -seminaarille ja työpajoille. Shanghain seminaarin tuloksena tunnistettiin uusi kaupungistumisen malli, jossa tuotelähtöisestä ajattelusta voidaan siirtyä palvelukeskeiseen.

Seminaarin yhteydessä TUAS-talossa avattiin myös Tongji-yliopiston yhteyspiste Tongji Lounge, joka toimii palvelukeskeisen logiikan esimerkkinä Aalto-yliopiston kampuksella. Tongji Loungen konseptia luodaan kiinalais–suomalaisena yhteistyönä ja sen ei ole määrä rajoittua yhteen tilaan ja rakennukseen, vaan tarjota jatkossa palveluja eri puolilla Otaniemen kampusta.

Tongji Lounge avautui Otaniemen kampuksella (21.11.2014) >>

Lisätietoja:

Professori Jarmo Suominen, Aalto-yliopisto, 044 304 9465, jarmo.suominen [at] aalto [dot] fi
Projektipäällikkö Krista Kinnunen, Aalto-yliopisto, 050 385 4555, krista.kinnunen [at] aalto [dot] fi