Aallon huippuosaamista Haitin jälleenrakentamiseen

21.11.2014

Maailman kulttuurineuvosto myönsi Aalto-yliopiston tutkimuspäällikkö Matti Kuittiselle tunnustuspalkinnon hänen uraauurtavasta työstään rakentamisen hiilijalanjäljen pienentämisessä ja humanitäärisessä projektijohtamisessa.

Yliopistomaailman lisäksi Kuittiselle ovat tuttuja myös kaoottiset olot maailman kriisipesäkkeissä.

Matti Kuittinen by Anni HanenMatti Kuittinen vetää Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun arkkitehtuurin laitoksella monitieteistä ryhmää, joka tutkii puurakentamista, hiilijalanjälkeä ja energiatehokkuutta. Tärkeää on myös tiedon vienti sinne, missä talot ovat sortuneet ja avun tarve on suuri.

- Humanitaarisissa tehtävissä sovellan yliopisto-osaamista kaoottiseen ja hektiseen katastrofirakentamiseen.

Japanissa vuoden 2011 tsunamin jälkeen 300 000 ihmistä asutettiin parakkeihin, joiden lämmöneristys oli olematon. Samalla energiantuotanto synnytti valtavat päästöt, kun ydinvoimalat suljettiin ja maakaasun tuonti kasvoi. Kuittinen oli paikalla ja kirjoittaa nyt suosituksia energiatehokkaasta jälleenrakentamisesta.

Kuittinen arvostaa Maailman kulttuurineuvoston tunnustuksessa erityisesti sitä, että tieteen valtavirrasta poikkeava tutkimustyö nähdään merkityksellisenä.

- Aallon huippuaivojen ja huippututkimuksen pitäisi pohtia myös maailmanlaajuisia ongelmia, jotka tulevat parin vuosikymmenen kuluttua todennäköisesti heijastumaan myös Suomeen.

Tutkimuksesta ollaan kiinnostuneita myös Euroopan Komissiossa. Hiilijalanjäljen asiantuntijana Kuittinen käy ahkerasti puhumassa niin Komissiossa kuin Suomen eduskunnassakin.  Työn alla on rakennustuotteiden ympäristöveron kehittäminen.

Betonimurskasta kouluja maanjäristysalueille

Kuittinen oli Kirkon Ulkomaanavun tehtävissä Haitissa vuoden 2010 maanjäristyksen tuhoamilla alueilla.

- Suunnittelin yksinkertaisen rakennustavan, jossa talojen sortumisessa syntynyt betonimurska kierrätettiin koulujen rakentamiseen. Kylien asukkaat olivat mukana rakennustyössä, jolloin paikallisten sitoutuminen lasten koulutukseen kasvoi. Saimme pystyyn kymmenen koulukeskusta.

Tutkimus- ja asiantuntijatyön ohella Kuittinen tekee väitöskirjaa hiilitehokkaasta humanitäärisestä rakentamisesta. Missä tehtävissä haluaisit olla viiden vuoden kuluttua?

- Aallon tutkimusryhmässä, joka selättää maailmanlaajuisia ilmasto- ja köyhyysongelmia. Olisi hienoa aikanaan keinutuolissa ajatella, että työlläni oli ihmiskunnan kannalta merkitystä.

Teksti: Marjukka Puolakka