Tongji Lounge avautui Otaniemen kampuksella

21.11.2014

Kiinalaisen Tongji-yliopiston yhteyspiste Aalto-yliopistossa on avaus uudenlaiselle yhteistyölle.

Tongji Lounge on Tongji-yliopiston näyteikkuna Suomessa ja portti Kiinaan Aalto-yliopistolle ja sen kumppaneille. Aalto-yliopiston ja Tongji-yliopiston rehtorit Tuula Teeri ja Pei Gang vihkivät tilan käyttöön torstaina iltapäivällä.

- Aalto-yliopisto on ollut aktiivisesti läsnä Tongji-yliopiston kampuksella ja Shanghaissa jo lähes viiden vuoden ajan. Saamamme huomio osoittaa, että voimme tarjota tärkeän yhteyspisteen oman väkemme ja kumppaneidemme lisäksi myös lukuisille muille toimijoille. Tongji Loungen myötä uskon, että Tongji-yliopiston merkitys Otaniemessä ja Suomessa näkyy jatkossa vastaavasti. Yhteistyön symmetria korostuu nyt aivan uudella tavalla, iloitsi rehtori Tuula Teeri.

- Toivomme, että Aalto-yliopistossa opiskelevat kiinalaiset, suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat löytävät Tongji Loungen, ja että he voivat tuntea sen kodikseen. Hyödyntäkää Tongji Loungea ja sen suomia mahdollisuuksia ja muistakaa ennen kaikkea nauttia opiskeluajastanne, yhteistyöstä ja asioiden jakamisesta, kannusti rehtori Pei Gang.

Aallosta on ollut Aalto Tongji Design Factoryn kautta toistaiseksi vaihdossa yli sata opiskelijaa, opettajaa ja tutkijaa. Siitä on tullut keskeinen vierailukohde myös muun muassa suomalaisille yrityksille ja ministereille. Tongji Lounge syventää yliopistojen välistä tutkimus- ja opetusyhteistyötä ja lisää Aallon ja sen kumppaneiden liiketoimintayhteistyön edellytyksiä Kiinassa.

Korkea-arvoisia tunnustuksia yhteistyölle

Aiemmin tällä viikolla Suomen tasavallan presidentti myönsi Tongji-yliopiston rehtori Pei Gangille Suomen Leijonan I luokan komentajamerkin kiitokseksi poikkeuksellisesta panoksesta Kiina–Suomi-yhteistyön edistämiseen yliopistokoulutuksessa, innovoinnissa ja muotoilussa. Samalla tasavallan presidentti myönsi Tongji-yliopiston professori Lou Yongqille  Suomen Leijonan I luokan ritarimerkin.

Aiemmin syksyllä emeritusprofessori Yrjö Sotamaalle myönnettiin Kiinan Chinese Government Friendship Award -kunniapalkinto. Se on Kiinan korkein ulkomaalaisille asiantuntijoille myöntämä tunnustus.