Siemens Osakeyhtiölle juhlavuoden logo Aalto-yliopiston suunnittelukilpailulla

21.11.2014

Siemens Osakeyhtiön 160-vuotisjuhlavuoden logo on valittu Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun opiskelijoiden kilpailussa.

Kilpailun voitti ensimmäisen vuosikurssin MA-opiskelija Safa Hovinen Siemenkota-nimisellä työllä.  Logokilpailun voittajatyöstä tulee Siemens Osakeyhtiön 160-vuotisjuhlavuoden tunnus vuonna 2015.  Kilpailussa jaettiin yhteensä noin 4000 euron palkinnot.

Vuonna 2015 on kulunut 160 vuotta siitä, kun teknologiayhtiö Siemens aloitti liiketoiminnan Suomessa rakentamalla lennätinlinjan Pietarista Helsingin kautta Turkuun.

- Halusimme tämän kilpailun kautta tarjota tulevaisuuden tekijöille kokemusta hyvin konkreettisesta yritysmaailman suunnittelutyöstä. Toivottavasti tästä työnäytteestä on voittajalle hyötyä uran alussa. Kilpailutyöt olivat korkeatasoisia, ja niissä oli raikkaita näkemyksiä.  Voittajatyössä viesti on selkeä. Logo on erottuva, ja sitä on helppo käyttää yhtiömme viestintämateriaaleissa.  Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa sujui erittäin hyvin , Siemens Osakeyhtiön viestintäjohtaja Kirsi Rejman sanoo.

the Siemens 160 years in FinlandLogokilpailussa luotiin Siemensin juhlavuodelle tunnus – logo, joka houkuttelee etsimään lisätietoja yhtiöstä sekä rohkaisee jakamaan juhlavuoden kokemusta.   Kilpailun voittajaa valittaessa kiinnitettiin huomiota innovatiivisuuteen, suomalaisuuteen, juhlavuuteen, käytettävyyteen ja dialogiin Siemensin muun visuaalisen materiaalin kanssa. Graafisen suunnittelun opiskelijoille suunnattuun logokilpailuun osallistui 26 työtä.  Kilpailutyöt arvioitiin nimettöminä.  Kilpailussa palkittiin kolme parasta ehdotusta:

•       Ensimmäinen palkinto 2000 €: No 26 Siemenkota, Safa Hovinen, MA 1. vuosikurssi

•       Toinen palkinto 1000 €: No 16 #TAIK,  Joonas Vähäkallio, BA 2. vuosikurssi

•       Kolmas palkinto 700 €: No 3 Parallels of Innovation,  Marija Erjavec, MA 1. vuosikurssi

- Näimme tämän hyvänä mahdollisuutena opiskelijoillemme saada arvokasta kokemusta ja näkyvyyttä kansainvälisen teknologiayhtiön viestinnässä. Tiukasta aikataulusta huolimatta kilpailuun tuli paljon töitä.  Monet niistä kuvastivat yhtiötä ja sen arvoja sekä historiaa tuoreella tavalla. Tämänkaltainen yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia, Aalto yliopiston professori Saku Heinänen kertoo.

Tuomaristoon kuuluivat Siemens Osakeyhtiön viestintäjohtaja Kirsi Rejman, Siemens Osakeyhtiön markkinointipäällikkö Katrianna Carlson, graafinen suunnittelija Marjatta Itkonen, Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun lehtori Arja Karhumaa sekä Aalto-yliopiston professori Saku Heinänen.

Siemensin on perustanut saksalainen keksijä ja yrittäjä Werner von Siemens vuonna 1847.  Wernerin ensimmäinen keksintö oli osoitinlennätin.  Vuonna 1855 myös Suomi liitettiin kansainväliseen tietoliikenneverkkon, kun lennätinlinja Pietarista Helsingin kautta Turkuun valmistui.  Siitä lähtien Siemens on ollut mukana rakentamassa suomalaisen yhteiskunnan menestystä toimittamalla teknologiaratkaisuja monille yhteiskunnan kriittisille alueille kuten teollisuuteen, energia-alalle ja infrastruktuuriin.

Lisätietoja:

Siemens Osakeyhtiö: Kirsi Rejman, viestintäjohtaja, puh. 050 68407, kirsi.rejman [at] siemens [dot] com

Aalto-yliopisto: Ilona Törmikoski, tuottaja, +358 40 583 3860, ilona.tormikoski [at] aalto [dot] fi