Professorit Finlandia Junior -ehdokkaina

07.11.2014

Vuoden 2014 Finlandia Junior ehdokkaat on julkaistu. Tämän vuoden paras lasten- tai nuortenkirja palkitaan 20. marraskuuta.

Aalto-yliopiston professorien Iiro Küttnerin ja Saku Heinäsen teokset ovat ehdokkaina. Ehdokkaat valitsi valintalautakunta, johon kuuluivat taidekasvatuksen professori Helena Sederholm, libristi Riikka Kähkönen ja toimittaja Anne Moilanen.

Kuuden teoksen joukosta voittajan saajan valitsee ohjaaja, käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa. Palkinto jaetaan 20. marraskuuta 2014.

Finlandia Junior -palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle lasten- ja nuortenkirjalle. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Perustelut:

Iiro Küttner – kuvitus Ville Tietäväinen: Puiden tarinoita. Puuseppä (Books North)

Satu taiteen tekemisestä, intohimosta, omistautumisesta ja ymmärtämisen vaikeudesta. Valtakunnan keisari tunsi olevansa ylivertaisen hyvä, kun antoi puusepälle vapautta toteuttaa visionsa. Mutta hallitsija pettyi, kun ei nähnyt lopputuloksessa kaikkea sitä työtä ja aikaa, mikä siihen oli uhrattu.

Tässä hitaasti ja huolellisesti etenevässä monitasoisessa kertomuksessa ei ole mitään turhaa, vaan kaikki liitokset tekstin, kuvien ja graafisen suunnittelun välillä ovat kohdallaan. Kauniin kuoren kätkössä on tarina, jonka ajattomuus ulottuu syvälle perinteisen satumaailman juuriin.

Saku Heinänen: Zaida ja lumienkeli (Tammi)

Aina kouluarki ei ole kivaa, jos kiusataan. Olo voi tuntua yksinäiseltä, kun ei ole sisaruksia. Monilla meistä on kuitenkin ollut mielikuvituskaveri, jonka kanssa voi leikkiä ja seikkailla. Perheillä on salaisuuksia: joskus isä ja äiti eivät halua puhua asioista. Mutta mikä sammaltavaa ja röyhtäilevää setää vaivaa?

Arjessa on mahdollista myös mystinen ja maaginen. Zaidan tarinassa on monta teemaa, mutta ne on kiedottu kokonaisuudeksi niin, että kertomus hengittää. Tekijän luoma kuvitus on tunnelmallinen ja tekee oikeutta kaupunkielämän kuvaukselle. Kirja on juuri sopivasti pikkuisen jännittävä nuorelle lukijalle.

(Lähde perustelut Suomen kirjasäätiö)