Merkitysten muotoilulla uusiin innovaatioihin

28.10.2014

Suomen tulevaisuus ei rakennu vain teknologisista innovaatioista vaan myös kyvystä nähdä toisin.

Aalto-yliopiston tutkijoiden Yichen Lun ja Virpi Roton mukaan innovaatioiden ei aina tarvitse pohjautua uuteen teknologiaan, vaan niitä voidaan luoda myös liittämällä olemassa oleviin tuotteisiin ja palveluihin uusia merkityksiä.

– Jos suunnittelija pystyy muuttamaan tuotteen tai palvelun merkitystä, saatetaan saada aikaan radikaali merkityksen muutos ja menestystuote vanhallakin teknologialla, sanoo muotoilun tutkija Virpi Roto.

Esimerkkeinä maailmaa muuttaneista tuotteista tutkijat mainitsevat 60-luvun minihameen sekä videopelit sosiaaliseksi muuttaneen Nintendo Wiin. Näissä ei ollut kyse teknologiainnovaatioista vaan merkityksen muutoksesta.

– Minihameen kohdalla merkityksen muutos tuotti uuden kokemuksen itsenäisyydestä ja rohkeudesta, ja Wiin tapauksessa fyysisestä aktiivisuudesta ja yhdessä kokemisesta.

Lun ja Roton tutkimuskohteena oli joukko suomalaisia metalliteollisuuden yrityksiä FIMECCin UXUS-tutkimusohjelmasta. Tutkimuksessa yritysten palveluille suunniteltiin uusia merkityksiä kokemuksellisten eikä toiminnallisten tavoitteiden kautta. Yrityksen sisäisestä tiedotuskanavasta ideoitiin henkilökohtainen apuväline ja metallimateriaalin myyntiesitteestä henkilökohtaista ammatillista kasvua tukeva palvelu.

Ihmiskeskeisen muotoilun uusi trendi peräänkuuluttaa henkisesti rikasta elämää ja arjen merkityksellisten kokemusten muotoilua

Lu ja Roto esittelevät tutkimuksensa Aalto-yliopiston isännöimässä kansainvälisessä NordiCHI 2014 -konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 500 ihmiskeskeisen suunnittelun ja vuorovaikutteisen teknologian tutkijaa.

Konferenssin päävieraana on mm. Applen ja HP:n yritysjohdossa toiminut muotoiluguru Don Norman, joka nykyisin toimii Kalifornian yliopiston Design Labin johtajana. Norman on peräänkuuluttanut merkitysten suunnittelua, jolla voi saada aikaan myös radikaaleja innovaatioita.

Virpi Roto and Don Norman, Photo: Sophie Kürth-Landwehr

NordiCHI 2014 -konferenssi 28.-30.10. Marina Congress Centerissä, Katajanokanlaituri 6, Helsinki. Yichen Lun ja Virpi Roton tutkimus torstaina 30.10. klo 13.30. Konferenssiohjelma kokonaisuudessaan: http://nordichi2014.org/program/overview/.

Lisätiedot:

Tutkija, konferenssin puheenjohtaja Virpi Roto, p. 050 592 4031, virpi.roto [at] aalto [dot] fi
Viestintäpäällikkö Anne Tapanainen, p. 050 434 9711, anne.tapanainen [at] aalto [dot] fi