Käsikirjoituksen tutkimus vahvasti esillä Saksassa

23.10.2014

Elokuva- ja lavastustaiteen edustajilta kuultiin useita puheenvuoroja Saksan Potsdamissa järjestetyssä kansainvälisessä konferenssissa.

Käsikirjoituksen tutkijoiden 17.–19. lokakuuta pidetyn tilaisuuden aihe oli ohjaajan ja käsikirjoittajan suhde elokuvan teon prosesseissa.

Tutkija Raija Talvio pohti esityksessään Suomen ratkaisuja äänielokuvan syntyajan oletettuun käsikirjoituspulaan. Tutkija Jouko Aaltosen aihe käsitteli viimeaikaisen käsikirjoitusteorian soveltuvuutta dokumentaariseen elokuvaan.  Professori Jarmo Lampela esitteli ”Theatre Goes Movies” -projektissa sovellettuja innovatiivisia käsikirjoittamisen käytäntöjä.

Tapahtumaan osallistuivat myös käsikirjoituksen professori Iiro Küttner, lehtori Marja-Riitta Koivumäki sekä maisteriopiskelijat Essi Haukkamaa ja Anastasia Lobkovski. Koivumäkeä on siteerattu useissa viime vuosina ilmestyneissä käsikirjoituksen tutkimuksen julkaisuissa ja hänen ajatuksensa elokuvanteosta jatkuvina dramaturgisina valintoina herättää useasti huomiota. Koivumäen ja Talvion tutkimukset valmistuvat vuonna 2015.

Elokuva- ja lavastustaiteen laitos on ollut alusta saakka aktiivisesti mukana Screenwriting Research Networkin toiminnassa. Verkostoon kuuluu noin 400 elokuvantekijää ja -tutkijaa ympäri maailmaa. Nyt vuosikokouksen vaaleissa laitoksen tutkimuksen koordinaattori Kirsi Rinne ja Ian W. Macdonald Leedsin yliopistosta valittiin jatkamaan verkoston johtoryhmässä. Macdonald on myös Aalto-yliopiston käsikirjoituksen tutkimuksen dosentti.