Syrjäytyneiden terveyshuolto paremmaksi muotoilun keinoin

17.10.2014

Huono tiedonkulku uhkaa terveydenhuoltoa yhteisössä, jota koettelevat syrjäytyminen, köyhyys, koulutuksen puute ja nälkä.

Tutkijat kehittivät keinoja kansanterveyden parantamiseen käyttämällä apuna suunnittelualan luomia keinoja. Tutkimuksen tapahtumapaikkana oli Vila Rosário -lähiöalue Rio de Janeirossa Brasilissa. Vila Rosário on 60 000 asukkaan yhteisö, jota hallitsevat sairaudet, nälkä, köyhyys ja alhainen koulutustaso.

Aalto-yliopistosta väittelevät Andrea ja Marcelo Judice viettivät pitkiä aikoja yhteisön parissa kyetäkseen ymmärtämään ihmisten elinoloja, ongelmia ja tarpeita. Tutkimukset tehtiin yhteistyössä paikallisen IVR-instituutin kanssa.

‒ Tuberkuloosi on yksi yhteisön vakavista terveysongelmista. Sen parantamista vaikeuttaa ihmisten tiedonpuute sairaudesta ja sen leviämisestä. Halusin työssäni käyttää muotoilun välineitä terveystyöntekijöiden työskentelyn ja tiedon kulun auttamisessa, kertoo Andrea Judice.

Keskeistä tutkimuksissa oli yhteistyö yhteisön jäsenten ja paikallisten terveystyöntekijöiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä oli empaattinen ja osallistuva suunnittelu, joka perustuu käyttäjien tarpeiden aitoon ymmärtämiseen.

Andrea Judice kehitti moninaisen ja kustannustehokkaan matalaan teknologiaan nojaavan informaatiojärjestelmän. Järjestelmä perustuu ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja hyödyntää erilaisia kommunikaatiovälineitä kuten työpajoja, julisteita, vihkosia ja verkkosivustoa.

Kulmakivinä yhteisen kielen löytäminen ja pitkäaikainen sitouttaminen

Marcelo Judice sovelsi työssään useita muotoilualan käyttämiä tekniikoita perehtyäkseen Vila Rosárion elämänmuotoon ja päästäkseen selville paikallisten terveystyöntekijöiden ja potilaiden kanssakäymisen kielipeleistä.

‒ Ongelmien ratkaisu vaatii ihmisten mukanaoloa tuotteiden suunnittelussa ja testauksessa, jotta paikalliset ongelmat tulevat ymmärretyiksi. Lähtökohtanamme oli yhteisön pitkäaikainen sitouttaminen kehittämiimme informaatiovälineisiin, toteaa Marcelo Judice.

Väitöstöissä kehitettyjä informaatiomenetelmiä on sovellettu tuberkuloositiedotukseen myös Namibiassa sekä toisella alueella Rio de Janeirossa HIV:n vastaisessa taistelussa.

Lisätietoja:

Marcelo Ortega Judice