Koivukuitu hurmasi suunnittelijan

13.10.2014

Eveliina Netti teki Aalto-yliopistossa kehitetystä Ioncellistä rusetin ja taskuliinan ekologisuutta ja leikkisää tyyliä arvostavalle miehelle.

Photo by Eeva Suorlahti

Sinisen ja terrakotan sävyisissä kankaissa on rouhea, himmeästi hehkuva pinta.

”Valitsin kuosit niin, että kuidun hieno kiilto tulee näkyviin”, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa tekstiilisuunnittelua opiskeleva Eveliina Netti hymyilee.

”Lanka otti väriä hienosti ja toisti värit upeasti. Yllätyin myös siitä, miten älyttömän vahvaa se oli. Esimerkiksi pellavaa kutoessa loimilangat tahtovat katkeilla, mutta Ioncell-lankaa en meinannut saada katki millään”, hän kiittelee.

Ioncell on Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun professorin Herbert Sixtan tutkimusryhmän kehittämä kuitu, joka valmistetaan Helsingin yliopistossa kehitetyn liuottimen avulla. Sen materiaalina käytetään suomalaisista sellutehtaista saatavaa koivuperäistä selluloosaa: uusiutuvaa luonnonmateriaalia, jonka kasvattamiseen ei tarvita kasteluvettä ja viljelymaata. Kuidusta on aikaisemmin neulottu huivi ja tehty neulemekko yhteistyössä Marimekon kanssa. Eveliina Netti sai professoriltaan Pirjo Kääriäiseltä ja Herbert Sixtalta suunnitteluun vapaat kädet – ja pääsi toteuttamaan henkilökohtaista missiotaan.

”Haluan tarjota suomalaisille miehille irrottelevaa ja hauskaa tyyliä. Marimekkoa lukuun ottamatta miesten muoti on joko halpoja ketjuliikkeitä tai luksusmerkkejä”, hän toteaa.

”Oli myös todella hienoa päästä projektiin, jossa tehdään töitä oikeasti kestävästi tuotetun tekstiilikuidun kanssa.”

Eveliina Netti, photo by Eeva Suorlahti

Eveliina Netti valitsi kutomiseen perinteiset Toikan kangaspuut. ”Ne ovat vain parhaat.”

Kauppojen hyllyillä Ioncell-vaatteita ei nähdä ihan lähivuosina, sillä kuidun valmistus on vielä pitkälti käsityötä ja tuotantomäärät siksi hyvin pieniä. Tulevaisuus näyttää ainakin lupaavalta.

”Kuitu kehrätään Ruotsissa Boråsin yliopistossa. Juttelin kehräämön teknikon kanssa, ja hän sanoi, että kuitu toimii niin hyvin, että sen voisi hyvin ottaa tehdaskäyttöön. Ioncellistä voi hyvin kehrätä myös ohuempaa lankaa, jolloin siitä voidaan kutoa laskeutuvampaa kangasta.”, Eveliina Netti paljastaa.

Lisätietoja:

Eveliina Netti