Aalto-yliopisto vie kestävän kehityksen osaamista Kiinaan

09.10.2014

Aalto-yliopisto käynnistää kiinalaisen Tongji-yliopiston ja suomalaisten kumppaneiden kanssa yhteistyön, jossa selvitetään kestävän kehityksen mukaisen kaupungistumisen markkinat Kiinassa.

Tavoitteena on aikaansaada uutta yhteistyötä ja liiketoimintaa Kiinassa muun muassa oppimisen, elämisen, ja työskentelyn ympäristöjä koskevissa ratkaisuissa.

– Kaupungistumisen haasteita ei ratkaista pelkästään uutta rakentamalla, vaan myös olemassa olevan ympäristön käyttöä tulee pystyä tehostamaan. Kiinassa on herätty kaupunkikehityksen haasteisiin. Tämä tarjoaa uusia, monipuolisia markkinoita suomalaiselle osaamiselle, sanoo palveluarkkitehtuuriin erikoistunut professori Jarmo Suominen Aalto-yliopistosta.

Radical Design Week

Tavoitteena on kehittää kiinalaisten kanssa suomalaiseen muotoiluosaamiseen perustuvaa yhteistyötä, jonka tuloksena voidaan tuottaa kustannustehokkaampia ja ihmiskeskeisempiä elinympäristöjä. Hanke on osa Aalto-yliopiston laajaa, parempia elinympäristöjä luovaa Living+ -ohjelmaa sekä Energizing Urban Ecosystems (EUE) RYM-hanketta.

Suomisen mukaan keskeistä on saada ympäristöjen käyttäjät mukaan suunnitteluun. Tarkoitus on haastaa perinteinen tuotantolähtöinen ajattelu, jossa käyttäjät ovat suunnittelun kohteita. Palvelukeskeisessä mallissa asiakkaista tulee osapuolia, joiden kanssa ympäristöjä ja niiden käyttötapoja suunnitellaan yhdessä.

Palvelukeskeisen suunnittelun esimerkkinä Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen tiloissa avataan tänä syksynä Tongji Lounge. Se on Tongji-yliopiston näyteikkuna Suomessa ja portti Kiinaan niin Aalto-yliopistolle kuin sen kumppaneille.

Avaus Radical Design Weekissä Shanghaissa 20.–24.10.

Aalto-yliopisto järjestää City on Demand – Kaupunki palveluna -seminaarin Radical Design Weekin aikana Shanghaissa 20.–24.10.2014. Seminaarin työpajoissa määritetään uusia työtapoja tulevaisuuden kaupunkisuunnitteluun, arkkitehtuuriin ja muotoiluun sekä tunnistetaan niiden nousevia markkinoita Kiinassa. Suomesta mukana kehitystyössä ovat Espoon kaupunki, Rovio, KONE ja Flexim Security Oy. Mukana ovat myös Massachusetts Institute of Technology MIT Yhdysvalloista sekä Royal College of Arts Lontoosta. Radical Design Weekin takana ovat Aalto-yliopisto, Tongji-yliopisto ja Radical Design Week -säätiö.

Lisätietoja:

Professori Jarmo Suominen
jarmo.suominen [at] aalto [dot] fi (jarmo.suominen@aalto.fi)

Projektipäällikkö Krista Kinnunen
krista.kinnunen [at] aalto [dot] fi (krista.kinnunen@aalto.fi)

radicaldesignweek.com
facebook.com/radicaldesignweek