Pakkauselämyksiä rakentamassa
22.05.2012
Tuotepakkaus on paljon muutakin kuin pelkkä suojakuori, jossa tuote kulkee kaupasta kotiin. Pakkaus saa olla hauska ja kaunis, eikä siihen tarvitse aina suhtautua haudanvakavasti.
− Pakkaus on tuotteen käyttöliittymä, brändin rakentaja, viestinnän väline ja osa tuotteeseen liittyvää elämystä, toteaa Markus Joutsela, median laitoksen tutkija, PACK-AGE -pakkaussuunnittelukurssin kehittäjä ja päävastuullinen vetäjä.
PACK-AGE loppugaalassa 16.5. yrityksille ja yleisölle esiteltiin kurssilaisten kehittämiä, uudenlaisia ja yllättäviäkin ratkaisuja. Team Nokia -opiskelijaryhmän luova idea Nokian puhelimille oli UPM:n lanseeraamasta muotoiltavasta vanerista, Gradasta, valmistetut monikäyttöiset ja kestävät pakkaukset. Lumia-älypuhelimen nimen innoittamana osaan pakkauksista suunniteltiin kauniita lumihiutalekuvioita.
Vanerisesta tuotepakkauksesta valmistui kolme erilaista keräilypakkauskonseptia. Ensimmäinen konsepti leikittelee ajatuksella, että entä jos pakkauskin voisi tarjota jotain mukavaa tekemistä ja lisäarvoa omistajalleen. Konseptissa palataan valokuvauksen juurille pakkauksen kautta – neulanreikäkamera pakkauksena tarjoaa jotain uutta ja mielenkiintoista kännykkäkameroiden rinnalle. Pakkaus kätkee sisälleen nesteet ja paperit perinteisten paperikuvien valmistamiseen. Kännykän punavalo voi toimia pimiövalona. Ajatuksena on astua taaksepäin aikaan, jolloin valokuvaaminen vaati enemmän ymmärrystä kuin kuvien näpsiminen nykyisillä kännyköillä.
Toinen konsepti, Team Nokian työ, hyödyntää vanerimateriaalia esteettisenä esineenä. Konseptissa puhelin on lukittu kahden vastakkaisen puolikaaren keskelle siten, että se voi olla missä tahansa asennossa vahingoittumatta. Pakkaus muuttuu eri esineeksi asentoa muuttamalla. Esimerkiksi vinoon asetettuna se voi toimia herätyskellona, jossa puhelin on näyttönä.
Ryhmän viimeinen ja ehkä käytännöllisin konsepti oli vanerinen matkapuhelimen latausalusta. Siihen on laminoitu hyppysähkötekniikkaa, joka lataa tuotteen johdotta. QR-koodi sisältää koko puhelimen käyttöoppaan, jolloin painettua opasta ei enää tarvita.
Pakkaus mahdollistaa kävellessä syömisen
Atria haki kurssilta pakkausratkaisua Food-on-the-go-tuotteille. Tämän tyyppiset tuotteet sopivat kiireisille ihmisille sekä ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta, tai kiinnostusta, laittaa ruokaa itse. Pakkausratkaisun pitäisi olla kätevä ja käyttäjälähtöinen, jotta tuotteen nauttiminen onnistuisi esimerkiksi kävellessä. Team Atria ideoi useita näppäriä rasioita, kuten muotoilun avulla helposti sylissä tai kädellä pysyvä Lapfood- konsepti tai Break – it 'n´ Shake – it- konsepti, jossa liha ja salaatti sekoittuvat vasta käyttäjän niin halutessa pakkauksen kantta painamalla.
Prototyyppivaiheeseen valittiin kuitenkin konsepti nimeltä Muki. Se on Billerudin FiberForm materiaalista tehty kartonkimuki, jossa salaatin sydän, esimerkiksi kana, kala tai tofu ja kastike ovat sylinterissä mukin keskellä. Kun salaatti syödään, poistetaan mukin kansi ja vedetään sylinteri ylös. Mehevä liha kastikkeineen levittyy silloin tasaisesti salaattiin. Mukissa käytetty FiberForm on tavanomaista muovautuvampaa materiaalia, joka mahdollistaa erilaisten kuvioiden puristamisen materiaalin pintaan. Materiaali on miellyttävän ja luonnollisen tuntuista ja kuviointi mukin pinnassa parantaa pitoa entisestään. Salaattimuki sopii kaikkiin standardikokoisiin mukitelineisiin, joita on esimerkiksi autoissa, elokuvateattereissa ja lentokoneissa.
Team Kannisto + Anton&Anton ideoi Helsingin Kruununhaassa sijaitsevaan Anton&Anton -myymälään ekologista pakkausratkaisua leivälle. Ratkaisu voisi toimia myös lisäarvoa antavana mediana kuluttajan arjessa. Ryhmä esitteli kaksi eri leipäpakkauskonseptia. Ensimmäisessä konseptissa paperipussi toimii kuluttajan oppaana ja pussi kertoo hauskan infografiikan avulla tuoreleivän elinkaaresta.
- Yritykset ovat suhtautuneet positiivisesti kurssiin ja sen tuloksiin. Myös opettajien tieteidenvälinen yhteistyö toimi hyvin ja oppimistulokset ovat vakuuttavia, joten tätä Aalto-yliopiston Media Factoryssä pilotoitua kurssia voidaan pitää menestyksenä. Kurssi saa jatkoa jälleen ensi vuonna, Joutsela summaa.
Lisätietoja:
Markus Joutsela
+358 504 094 405
markus.joutsela [at] aalto [dot] fi