Opiskelijoille menestystä kesän aikana

29.08.2018

Aalto-yliopiston elokuvan, muodin ja muotoilun opiskelijat ovat jälleen voittaneet palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa.

Juha Vehmaanperän palkittu vaatemallisto. Kuva: Nicola Pianalto

Tuuli Teelahden dokumenttielokuva Elämä kuolemasta (ELO, 2017) on voittanut parhaan opsikelijaelokuvan pakinnon Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailussa Sinisen Meren Elokuvajuhlilla Raumalla. Elokuva on Teelahden BA-lopputyö Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselle.

Kilpailuun osallistui elokuvia Itämeren alueen maista: Suomesta, Venäjältä, Ruotsista, Latviasta, Liettuasta, Saksasta ja Färsaarilta. Lyhytelokuvakilpailussa oli mukana kaikkiaan 67 elokuvaa.

Sevgi Ekerin ohjaama harjoituselokuva The 99 Steps Left from the Square (2017) on voittanut parhaan pohjoismaisen opiskelijaelokuvan palkinnon The Norwegian International Film Festival -elokuvajuhlilla Haugesundissa Norjassa. Elokuva kilpaili kahdeksan muun kanssa Next Generation -sarjassa. Palkinnon arvo on 10 000 NOK eli noin 1 100 euroa ja sen luovutti SF Studios Norway. Tuomaristo oli vaikuttunut elokuvan taiteellisuudesta ja vertasi Ekerin tapaa käsitellä sotaa ja muistoja Andrei Tarkovskiin.

Kilpailussa oli mukana elokuvia Tanskasta, Norjasta, Ruotsista ja Suomesta. Suomesta mukana olivat myös Terhi Kokkosen Bellboy (2017) sekä Hanna Bergholmin Nukkemestari (2018), molemmat Aalto-yliopiston opiskelijoita.

Muodin ja muotoilun alan palkintoja

Aalto-yliopiston muodin kandidaattiopiskelija Juha Vehmaanperä voitti Mittelmoda-muotikilpailun pääpalkinnon Italiassa heinäkuussa.

“Palkinto merkitsee minulle ensinnäkin sitä, että työni saa arvostusta. Erityisen tärkeää oli kuitenkin huomata, että lähtökohtaisesti hyvin epäkaupalliisiin ja käsityöhön pohjautuvin menetelmin tekemiini asuihin löytyi selvästi kiinnostusta”, iloitsee Vehmaanperä. Hänen mielestään Mittelmoda oli hyvä kokemus nähdä miten kansainväliset muotikilpailut toimivat.

“Mallistoni pohtii omaa sopeutumistani miehen rooliin heteronormatiivisessa yhteiskunnassa. Haluan kyseenalaistaa sukupuolirooleja sekä perinteisiä käsityksiä pukeutumisesta ja muodista”, Vehmaanperä kertoo. Hänen visuaalisen inspiraation lähteenään toimi kollaasitaiteilija Pascal Marlin, jonka teosten värikkyyden hän yhdisti mallistossaan epätyypillisiin vaatetusmateriaaleihin.

“Paras ohje, jonka sain oli, että monet ihmiset tulevat vihaamaan kaikkea tekemääni, mutta minun täytyy tehdä se silti. Muodissa on tilaa ironialle ja huumorille, mutta kaikki ihmiset eivät tule ymmärtämään sitä!”

Mittelmoda on tunnettu kansainvälinen muotikilpailu, joka on suunnattu muotisuunnittelijoille ja vaatesuunnittelun opiskelijoille ympäri maailmaa. Voittajat saavat oman muotinäytöksen Mittelmodan catwalkilla.

Aalto-yliopiston muotoilun opiskelija Sini-Pilvi Kiilunen sai kansainvälisessä Talent Support -kilvassa kesäkuussa SWATCH-palkinnon. Palkinnon arvo on 10 000 euroa ja siihen kuuluu myös puolen vuoden harjoittelujakso Swatch LAB:ssa Zürichissä Sveitsissä.

"Huomionosoitus antaa minulle uusia mahdollisuuksia suunnitella ja tehdä taidetta. Ja kuka tietää, palkintoon sisältyvä harjoittelu Swatchilla saattaa myös poikia jotain uutta ja odottamatonta”, sanoo Kiilunen.

Kiilunen osallistui ITS-kilpailuun vaatemallistollaan, jonka oheen hän oli tehnyt myös installaation. Se kuvasi vaatemalliston miehen elämää laajemmin ja sisälsi muun muassa viisi kirjaa, jotka kuvasivat miehelle rakkaita asioita sekä television, jossa pyöri klippejä vaatemallistosta sekä unenomaisia pätkiä miehen muistelmista.

Talent Support -kilpailu on järjestetty vuodesta 2002 alkaen ja se on kehittynyt vuosien aikana yhdeksi tunnetuimmista tilaisuuksista esitellä ja tukea nuoria kykyjä ympäri maailmaa.