Experience Platform: Mikä on immersiivisen äänen tulevaisuus?

13.08.2018

Oletko kiinnostunut tilaäänestä? Haluatko tietää lisää ja tutustua uusimpiin sovelluksiin? Tervetuloa verkostoitumistapahtumaan 16. elokuuta!

Tapahtuman tavoitteena on yhdistää ruohonjuuritason oivalluksia ja suuren mittakaavan immersiivisen äänen installaatioita. Tilaisuudessa on mahdollisuus tutustua viimeisimpiin tilaäänisovelluksiin ja keskustella mikä on AR- ja VR-kokemusten tulevaisuus.

- Vakiintuneita immersiivisen äänen käytänteitä ja terminologiaa ei vielä oikein ole. Mutta nyt kun virtuaalitodellisuus jälleen kerran on vahvasti esillä, myös äänen osalta halutaan välittää koko luonnollinen ääniympäristö, ei vain stereotekniikalla äänitettyä ja toistettua ääntä, sanoo Aalto-yliopiston akustiikan professori Tapio Lokki.

Immersiivinen ääni, tilaääni viittaa äänitys- ja äänentoistotekniikoihin, joilla pystytään välittämään kuuntelijan ympärillä oleva ääniympäristö todenmukaisemmin kuin normaalilla stereotekniikalla.

- Aalto Experience Platform ja Digi Platform ovat tunnistaneet immersiivisen ääntä yhdeksi tutkimuskohteista, joissa Aalto-yliopistolla on maailmanluokan osaamista. Haluamme tuoda Aallon tutkimusta ja osaamista julki laajemmalle yleisölle sekä esitellä viimeisimpiä immersiivisen äänen sovelluksiamme, kertoo Aalto-yliopiston Experience Platformin projektipäällikkö Markus Ahola.

Tilaisuuden puhujia ovat Philharmonia Orchestran (Lontoo) digitaalisten innovaatioiden ja kumppanuuksien päällikkö Luke Ritchie, Helsingin kaupunginorkesterin intendentti Aleksi Malmberg sekä Aalto-yliopiston uuden median professori Lily Díaz-Kommonen, akustiikan professorit Ville Pulkki ja Tapio Lokki ja säveltäjä, tohtori Andrea Mancianti.

Aalto-yliopiston Experience Platform ja Digi Platform järjestävät tapahtuman yhteistyössä Aalto-yliopiston Virtual Cinema Labin, Taideyliopiston ja Sibelius-Akatemian, MiklagardArtsin sekä Helsingin taidemuseon kanssa. Tapahtuma on The Virtual Orchestra: Sibelius 360 -tapahtuman oheistapahtuma.

Tilaisuus on maksuton ja suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Ilmoittaudu täällä: https://bit.ly/2tpXLuA

Aika: 16.8.2018 klo 13-16

Paikka: Musiikkitalo, Sonore-sali, Mannerheimintie 13 A, 00100 Helsinki

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Markus Ahola, Experience Platform, Aalto-yliopisto, markus.ahola@aalto.fi, 050 401 1435

The Virtual Orchestra: Sibelius 360