Tervetuloa uusi muotoilujohtamisen professori Guy Julier

18.04.2018

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu haluaa toivottaa lämpimästi tervetulleeksi Guy Julierin, tulevan muotoilujohtamisen professorin.

Guy Julier on toiminut aiemmin nykytaiteen johtavana tutkijana ja nykymuotoilun ja muotoilukulttuurin professorina Brightonin yliopistossa ja Victoria & Albert -museossa sekä University of Southern Denmarkin vierailevana muotoiluopintojen professorina Koldingissa Tanskassa. Hänen uusin kirjansa Economies of Design julkaistiin vuonna 2017.

Mikä sai sinut valitsemaan Aalto-yliopiston?

"Olen vieraillut täällä monesti ja minuun on aina tehnyt vaikutuksen opiskelijoiden taso. Koulu on sijoittunut kansainvälisesti taiteen ja muotoilun kentällä hienosti. Tunsin täällä työskenteleviä ihmisiä, joilla on vahva maine alallaan. Kiinnostuksen kohteemme ovat samansuuntaisia. Monilla on vahva yhteys muotoiluajattelun ja yhteiskuntatieteiden välillä, ja Aallossa on syvällinen, refleksiivinen ja kontekstitietoinen lähestymistapa muotoiluun.”

Voisitko tarkentaa yhteyttä muotoiluajattelun ja yhteiskuntatieteiden välillä?

"Viimeisten kymmenen vuoden aikana osa muotoilusta on siirtynyt palveluetiikasta ehdotukselliseen etiikkaan. Toisin sanoen muotoilijat ovat entistä proaktiivisempia lähestymään organisaatioita tai asiakkaita ja tekemään ehdotuksia siitä, mitä voidaan tehdä - eivät pelkästään tekemään mitä asiakkaat pyytävät. Muutos edellyttää, että muotoilijat ajattelevat strategisemmin ja ovat paremmin informoituja ihmisistä, joita hanke koskettaa.

Otetaan esimerkiksi ikääntyminen. Muotoilijoiden on ymmärrettävä sosiologiset ja väestörakenteen muutokset, mutta myös se, millaista on olla ikääntynyt kymmenen vuoden kuluttua. Haasteemme on suunnitella millainen on tulevaisuuden kokemus ikääntymisestä."

Mistä aiot puhua esittäytymistilaisuudessasi ensi keskiviikkona?

"Aion puhua aiheesta “Doing design research in public". Se keskittyy siihen, miten muotoilututkimuksen tekeminen suorassa yhteistyössä sidosryhmien ja loppukäyttäjien kanssa poikkeaa sen tekemisestä tiedelaboratorioissa tai studiossa."

Aika: 25.4. klo 14.15

Paikka: Dipoli, Lumituuli, Otakaari 24, 02150, Espoo