Aalto-yliopiston muodin opiskelijoiden töitä näyttelyssä Tokiossa

22.11.2017

Muodin opiskelijoiden opinnäytemallistoja on esillä kutsunäyttelyssä kuuluisassa 21_21 DESIGN SIGHT Gallery 3:ssa Tokiossa, Japanissa.

Designers (L - R): Ellen Rajala, Tina Verbic, Hanna-Maaria Sinkkonen

Tokiossa nähdään maisteriopiskelijoiden Hanna-Maaria Sinkkosen ja Tina Verbicin sekä kandidaattiopiskelija Ellen Rajalan opinnäytemallistot. “Discovery in Process” -näyttelyn 2.–3. joulukuuta toteuttavat yhteistyössä Aalto-yliopisto, Suomen Japanin instituutti, muotoiluorganisaatio 21_21 DESIGN SIGHT ja paikallinen Tama Art University, ja se on osa Suomi 100 -hanketta.

“Muodin opiskelijoidemme osaaminen kiinnostaa laajalti maailmalla. Tämä näyttely on hyvä päänavaus Japaniin ja tuo koulutuksemme tutuksi muotitietoisille Aasian markkinoille“, kertoo muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen Aalto-yliopistosta.

Suomen Japanin instituutti on yhdessä 21_21 DESIGN SIGHTIN kanssa kutsunut Aalto-yliopiston muodinkoulutuksen esille Tokioon. “Discovery in Process” -näyttelytapahtuman paikallisena partnerina toimii Tama Art University, joka on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun pitkäaikainen partnerikoulu.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään myös paneelikeskustelu ”Educating Creative Fashion Professionals”, jonka moderoi muotitoimittaja Junsuke Yamasaki. Paneelissa ovat mukana japanilaiset muotisuunnittelija, Hyères-kilpailun voittaja 2016 Wataru Tominaga, Hyères-finalisti 2016, Aalto-yliopiston ja Tama Universityn alumni Akino Kurosawa sekä Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun vaihto-opiskelija 2013 Yuki Kawakami. Aalto-yliopistosta keskustelussa ovat mukana muodin lehtori Tuomas Laitinen ja Designer-in-Residence Anna Ervamaa.

21_21 DESIGN SIGHT on maailmankuulujen muotoilijoiden Issey Miyaken, Taku Satohn, Naoto Fukasawan ja journalisti Noriko Kawakamin johtama muotoiluinstituutio, jonka kanssa Suomen Japanin instituutti on avannut yhteistyötä. "Muotoilun rajamailla toimiva 21_21 DESIGN SIGHT on yksi Tokion kiinnostavimmista organisaatioista. Sen johtajat kuuluvat Japanin muoti- ja muotoilualan merkittävimpiin vaikuttajiin. Voimme iloksemme esitellä suomalaista muodin ja muotoilun osaamista Tokiossa Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi”, kertoo kulttuuri- ja viestintäpäällikkö Kati Laakso Suomen Japanin instituutista.

Näyttelyn jälkeen Artek avaa samassa tilassa pop up -näyttelyn ja kaupan. Suomen Japanin instituutti on kutsunut hankkeeseen mukaan suomalaisia muotoilijoita, kuten Aalto-yliopiston alumnin, Vuoden Nuoren Muotoilijan 2016 Laura Väinölän.

Lisätietoja:

Muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 363 6011, pirjo.hirvonen@aalto.fi

Kulttuuri- ja viestintäpäällikkö Kati Laakso, Suomen Japanin instituutti, p. 81 90 3058 8764, kati.laakso@finstitute.jp

Tama Art University: http://www.tamabi.ac.jp
21_21 DESIGN SIGHT: http://www.2121designsight.jp/en

“Discovery in Process” -näyttely on avoinna 2.–3. joulukuuta 21_21 DESIGN SIGHT Gallery 3:ssa. Osoite Midtown Garden, Tokyo Midtown, 9-7-6 Akasaka, Minato-ku, Tokyo