Alumni Elina Brotherukselle oma näyttely Pariisiin

03.10.2017

Aalto-yliopiston alumni, valokuvataiteilija Elina Brotherus on saanut oman näyttelyn Pompidou-keskukseen Pariisissa. Näyttelyn Règle du jeu (Pelisäännöt) teokset esittelevät uudistunutta Brotherusta.

Elina Brotherus: Self-Portrait with Arno Rafael Minkkinen, or Student and Teacher under the Plum Tree, editio 1/6 2010 (53x80cm, pigment print). Teos on Aalto-yliopiston omistuksessa ja se on osa ”Radical Nature” -taideteoskokonaisuutta Dipolissa.

Valokuvataiteilija Brotherus (s. 1972) on valmistunut Taide­teollisesta korkeakoulusta vuonna 2000. Hän on ensimmäinen suomalainen valokuvataiteilija, jonka näyttely nähdään Pariisin kuuluisimman nykytaiteen museon Pompidou-keskuksen valokuvataiteen galleriassa. Esillä on viitisenkymmentä valokuvaa ja kuusitoista videoteosta, joita ei ole aiemmin nähty. Teokset ovat syntyneet viime keväänä sen jälkeen, kun Brotherus oli voittanut PMU:n Carte blanche -kilpailun. Palkintona on 20 000 euroa, oma näyttely Centre Pompidoussa sekä näyttelystä julkaistava kirja.

Brotherus tunnetaan omakuvistaan ja omaelämäkerrallisista teoksistaan. Hänellä on ollut yksityis- ja yhteisnäyttelyitä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa vuodesta 1998. Hän on saanut muun muassa Fotofinlandia-palkinnon 2000, Carnegie Art Awardin 2003, valokuvataiteen val­tionpalkinnon 2008 ja Pro Finlandia -mitalin 2012.

Teosten pohjana fluxus-ohjeistus

Hiljattain avautuneessa näyttelyssä Brotherus on myös uudistunut valokuvaajana, kuvissa on mukana yhä enemmän huumoria ja leikkisyyttä. Näyttelyn teemana on teosten taustalla vaikuttanut fluxus: kuvissa Brotherus nojaa 1960-luvun fluxus-taiteilijoiden ohjeisiin. Fluxus oli löyhä yhteenliittymä taiteilijoita, joiden töissä arvostettiin yksinkertaisuutta, vieroksuttiin kaupallisuutta ja käytettiin event score -ohjeita. Score tarkoittaa nuotteja ja viittaa muutamaan lauseeseen, joissa annetaan ohjeet teokselle.

Brotherus on kertonut tehneensä kaksikymmentä vuotta omakuvia ja kokeillut kaikki mahdolliset asennot kameran edessä. Uudella metodilla score-ohjeiden avulla hän löysi kuvaamiseen uusia ulottuvuuksia. Uudet teokset Brotherus on työstänyt yhdessä tanssija-koreografi Vera Nevanlinnan kanssa. Kuvissa on käytetty myös runoilija Tuomas Timosen tekstejä.

Brotheruksen näyttely on esillä Pompidou-keskuksessa 23. lokakuuta 2017 saakka. Sen jälkeen teoksia nähdään tammikuussa galleria Heinossa Helsingissä ja maaliskuussa Kunst Haus Wien -museossa Itävallassa. Kesäkuussa Brotherus avaa Serlachius-museossa Mäntässä laajemman näyttelyn nimeltä Playground.

Aiheet