ELOssa! – Aallon opiskelijaelokuvat näyttäytyvät Flow-festivaalilla

12.07.2017
Anna Berg

Fiktiiviset ja dokumentaariset lyhytelokuvat käsittelevät muun muassa modernia nomadismia, sisarellista viha-rakkaussuhdetta ja kaipuuta kotiin.

Kirjeitä kotiin. Kuva: Ahmed Alalousi.

ELOssa! -näytös esittelee Flow-festivaalin lauantain yleisölle viisi uutta opiskelijaelokuvaa Aalto-yliopiston Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselta. Lyhytelokuvat tuovat esiin nuorten tekijöidensä näkökulmia nykypäivän maailmaan.

“Kirjeitä kotiin” -dokumenttielokuvassa kuusi Afganistanista ja Irakista Suomeen tullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa kirjoittavat kirjeen kotimaahan jääneille läheiselleen. Ohjaaja Anna-Karin Grönroos halusi käyttää kirjemuotoa, koska kirjeessä asiat välittyvät rivien välistä: “Elokuvan nuorten ei tarvitse kertoa, miksi he joutuivat lähtemään, sillä läheiset tietävät jo syyt lähtöön. Sen sijaan kirjeistä välittyvät tunteet; kaiken uuden ihmettely, kaipuu ja toivo jälleennäkemisestä.”

“Toivon, että elokuva saa katsojan miettimään, miltä tuntuu jättää kaikki taakseen ilman tietoa tulevasta. Elokuvan nuoret ovat 16- ja 17-vuotiaita ja monet ovat olleet useamman vuoden matkalla pois konfliktialueilta“, Grönroos pohtii.

“Syntymävika” -fiktioelokuva on puolestaan tragikoominen kuvaus lapsuuden rooleihin jämähtäneistä sisarussuhteista. Ohjaaja Kaisa El Ramly kertoo: “Halusin tutkia sisarussuhteita aikuisiällä: muuttuuko suhde ollenkaan siitä, minkälainen se on ollut lapsuudessa. Ja jos muuttuu, niin millä tavalla.”

aalto_BORN_WRONG_STILL_w700.jpg

Syntymävika-elokuvassa sisarussuhde joutuu koetukselle pitkän taksimatkan aikana. Kuva: Sanni Priha.

Elokuvaa tehdessään El Ramly työsti kirjoittamaansa käsikirjoitusta poikkeuksellisen laajasti yhdessä näyttelijöiden kanssa: “Syvennettiin ja täydennettiin tilanteita roolihenkilöiden elämässä. Harjoitteet olivat roolihenkilönä elämistä ja elokuvan maailman kokemista, roolihenkilön suulla puhumista sekä dialogin kehittämistä. Minulla on tausta teatterissa ja halusin tuoda perusteellisen ja pitkän harjoitusajan mahdollisuuden myös elokuvan tekemiseen”, El Ramly kertoo.

Alvi Pakarisen dokumentti "Nowhere" esittelee ammattikiipeilijä Nalle Hukkataipaleen elämää. Itsekin kiipeilyä harrastava Pakarinen kertoo: “kiinnostuin Nallen elämässä vallitsevista kontrasteista ja yksinäisyydestä. Hän matkustaa kaukaisista kiipeilykohteista toiseen, liikkuen lentokenttien ykkösluokan loungeista kälyisiin kiipeilijöiden alppimökkeihin. Jatkuvassa liikkeessä oleva elämäntyyli vaatii monia urhauksia: Fyysistä kotia ei voi pitää, sosiaalinen elämä on sirpaleinen ja läheiset ystävät ovat suurimman osan ajasta muualla. Toivon, että elokuva saa katsojan pohtimaan kodin merkitystä ja sitä, mikä on itselle elämässä muodostunut tärkeäksi”, Pakarinen sanoo.

aalto_NOWHERE_still03_w700.jpg

Nowhere. Kuva: Alvi Pakarinen.

Pakarinen halusi elokuvallaan myös haastaa ääriurheilua esittävien elokuvien kliseitä: “suurin osa extreme-urheilua käsittelevistä elokuvista keskittyy yksittäisten suoritusten hehkutukseen. Halusin sen sijaan tuoda esiin sitä, miten Nallelle kiipeily ei ole pelkkää suorittamista, vaan erottamaton osa hänen elämäänsä ja persoonaansa”, Pakarinen pohtii.

Opiskelijat toivovat, että elokuvanäytös löytää yleisönsä festivaalin tuoksinassa. El Ramly on ilahtunut siitä, että musiikkifestivaalin ohjelmistossa on mahdollisuus elokuvien katsomiseen: “Musiikin ja erilaisten äänimaisemien kuuleminen ovat aina vahvistaneet katsomiskokemustani, joten pidän elokuvissa piipahtamista keikkojen lomassa erittäin luontevana asiana – useampaa aistia hivelevänä kokemuksena!” Grönroos puolestaan rohkaisee festivaalivieraita elokuvanäytökseen: “Lyhytelokuva on hieno taidemuoto! Jos et innostu, kohta se jo loppuu.”

Näytös järjestetään festivaalialueella yhteistyössä Riviera-elokuvateatterin kanssa lauantaina 12.8. Yllämainittujen elokuvien lisäksi mukana ovat myös Christina Lassheikin, Jenni Nylanderin, Pauliina Parjasen, Riku Savikon, Jade Woodsin ja Vilma Väisäsen ohjaama animaatio “Bring your child to work” sekä Kirsikka Saaren ohjaama fiktioelokuva “Luokkakokouksen jälkeen”.

Katso näytöksen kaikkien elokuvien kuvaukset Flow-festivaalin sivuilta.

Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Helsingin Suvilahdessa. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista.