“Liikkuvat periferiat – paikan tuntu” -projektille Suomen Akatemian hankerahoitus

15.06.2017

Yhdessä Lapin yliopiston kanssa toteutettava hanke on nelivuotinen.

Taiteen ja suunnittelun korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen projekti “Liikkuvat periferiat – paikan tuntu” sai Suomen Akatemian hankerahoitusta. Lapin yliopiston kanssa toteutettava hanke on nelivuotinen (1.9.2017-31.8.2021) ja Aalto-yliopiston rahoitusosuus on 280 000 €.

Hanketta johtaa esittävien taiteiden lavastuksen professori Liisa Ikonen ja hankkeessa työskentelevät lisäksi Maiju Loukola, Elina Lifländer sekä taiteen laitoksen Pia Euro ja Harri Laakso. Lapin yliopistosta mukana ovat Eija Timonen, Mari Mäkiranta ja Jonna Tolonen.

Hankekuvauksen mukaan: "Tutkimus tekee näkyväksi erilaisia tilallisia ja käsitteellisiä periferioita ja niihin liittyviä ilmiöitä, ja syventää teoreettisen tarkastelun ja taiteellisen tiedonmuodostuksen kautta erilaisiin periferioihin liittyvää ymmärrystä. Ilmiö laajenee maantieteellisistä ympäristöistä vaikeasti sanallistettaville alueille: aistisuuteen, mielikuviin ja ihmisten välisiin fyysisiin ja psyykkisiin tiloihin ja näissä vallitseviin hierarkioihin. Soveltaen tila- ja kuvataiteen, skenografian, mediataiteen ja taiteellisen tutkimuksen menetelmiä tutkimus luo uudenlaisia suhteita periferioiden, keskusten ja niissä toimivien ihmisten välille. Tutkimus tapahtuu kaupunkitiloissa, arktisessa luonnossa, hoitolaitoksissa sekä normatiivisen elämän eri marginaaleissa ja tuottaa ja mallintaa uudenlaista taidepohjaisia menetelmiä siten, että erilaisten reunailmiöiden kanssa työskentelevät sidosryhmät voivat soveltaa niitä uusilla tavoilla."

Lisätietoja: Liisa Ikonen, liisa.ikonen@aalto.fi, +358 50 5771 042