Dāvis Sīmanis on nimitetty elokuvaohjauksen Adjunct Professor -tehtävään Aalto-yliopistoon

01.06.2016

Hän aloittaa osa-aikaisessa tehtävässään 1.8.2016.

Latvialainen elokuvaohjaaja ja taiteen tohtori Dāvis Sīmanis on nimitetty elokuvaohjauksen Adjunct Professor -tehtävään Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselle 1.8.2016 alkaen. Adjunct Professor on tehtävä, jonka avulla ansioituneita alan asiantuntijoita voidaan palkata osa-aikaisesti opetustehtäviin.

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella auki olleen elokuvaohjauksen tenure track -professuurin täyttöä valmistellut laitostyöryhmä suositteli aiemmin toukokuussa Dāvis Sīmanista yksimielisesti viiden vuoden määräajaksi elokuvaohjauksen Associate Professor -tehtävään.

Tehtävä oli vasta toinen tenure track -paikka elokuvan alalla, vaikka tenure track on vakiintunut käytäntö Aalto-yliopistossa.

–Tenure track -urapolku on melko uusi elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella, mutta laajasti käytössä Aalto-yliopistossa. Olemme rekrytoineet jo yli 240 uutta professoria tenure trackin avulla. Tenure track on osoittautunut kilpailukykyiseksi järjestelmäksi, jonka avulla olemme onnistuneet houkuttelemaan lahjakkuuksia ympäri maailmaa, sanoo Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaanin Anna Valtosen nimitettyä Dāvis Sīmanisin elokuvaohjauksen Associate Professor -tehtävään julkisuudessa esitettiin kritiikkiä rekrytointiprosessia kohtaan. Tenure track -professuurin täyttöä valmistelleen laitostyöryhmän ehdotus tarkistettiin eikä viitteitä puolueellisuudesta tullut esiin.

– Otimme syytökset vakavasti, kävimme nimitysprosessin läpi ja pysymme Sīmanisin nimityspäätöksen takana, sanoo Anna Valtonen.

Nimitystä seuranneen sosiaalisen median keskustelun vuoksi Sīmanis koki tehtävän vastaanottamisen vaikeaksi. Myös Aalto-yliopiston näkökulmasta Sīmanis joutui kohtuuttomaan tilanteeseen. Seuranneiden neuvotteluiden tuloksena Sīmanisille tarjottiin Adjunct Professor -tehtävää.

– Näin elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos pystyy huolehtimaan opetuksestaan ja Sīmanis saa omakohtaista kokemusta toimimisesta laitoksella. Tämän kokemuksen pohjalta hänellä on mahdollisuus harkita elokuvaohjauksen tenure track -tehtävän vastaanottamista, Valtonen lisää.

Lisätiedot:

Anna Valtonen, dekaani, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, puh. 050 592 2317, anna.valtonen@aalto.fi

David Lewis, Communications Manager, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, puh. 050 305 6206, david.lewis@aalto.fi

Aalto-yliopiston tenure track on akateemisen henkilöstön urapolku professorin tehtäviin. Tenure track -rekrytointiprosessi perustuu avoimeen kansainväliseen kilpailuun. Rekrytoinnissa kiinnitetään huomiota ensisijaisesti tieteelliseen ja/tai taiteelliseen potentiaaliin ja ansioihin, opetukseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Rekrytoinnit voidaan hakijoiden kokemuksesta ja pätevyydestä riippuen tehdä akateemisen urapolun eri vaiheisiin: http://www.aalto.fi/fi/about/careers/tenure_track/