Alumni Juho Kuosmanen nappasi palkinnon Cannesissa

23.05.2016

Kuosmasen ohjaama elokuva Hymyilevä mies voitti Un Certain Regard -kilpasarjan pääpalkinnon Cannesin festivaalilla.

Hymyilevä mies sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla viime torstaina, ja kisasi sarjan palkinnoista 17 muun elokuvan kanssa. Palkinnon luovutti Kuosmaselle palkintojenjakotilaisuudessa lauantai-iltana Un Certain Regard -tuomariston puheenjohtaja, sveitsiläinen näyttelijä Marthe Keller.

Hymyilevä mies on tositapahtumien innoittama elokuva Olli Mäestä, joka otteli ensimmäisenä suomalaisena nyrkkeilyn maailmanmestaruudesta Helsingin Olympiastadionilla vuonna 1962. Mäki hävisi ottelun tyrmäyksellä jo toisessa erässä 23 000 katsojan edessä – silti päivä oli Mäen mukaan hänen elämänsä onnellisin päivä.

Mustavalkoisen elokuvan on kuvannut J-P Passi ja käsikirjoittanut Kuosmasen kanssa Mikko Myllylahti.

Kuosmasen Hymyilevä mies nähdään Suomen elokuvateattereissa syksyllä 2016.

Jo toinen voitto Cannesista

Juho Kuosmasen ohjaama fiktioelokuva Taulukauppiaat voitti vuonna 2010 Cannesin opiskelijaelokuvien Cinéfondation-kilpailusarjan pääpalkinnon. Kuosmasen Taulukauppiaat oli hänen opinnäytetyönsä Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitokselle.

Kuosmasen vuonna 2007 ohjaama Kestomerkitsijät-lyhytelokuva sijoittui kolmanneksi Cinéfondationissa vuonna 2008.

Aiheet