Viikonloppu toi ELOlaisille useita palkintoja

02.02.2015

ELOn Pietari Peltola sai parhaan kuvauksen palkinnon Göteborgissa ja Jussi-palkintoja myönnettiin laitoksen henkilökunnalle ja alumneille.

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen elokuvauksen opiskelija Pietari Peltola voitti arvostetun Sven Nykvist -palkinnon viikonloppuna päättyneillä Göteborgin elokuvajuhlilla.

Peltola palkittiin J-P Valkeapään ohjaaman elokuvan He ovat paenneet kuvauksesta. Peltolan työtä kuvailtiin voimakkaaksi sekä rohkeaksi unen ja todellisuuden kohtaamiseksi.

He ovat paenneet voitti myös sunnuntaina parhaan elokuvan, ohjauksen, leikkauksen ja äänisuunnittelun Jussi-palkinnot.  Elokuvan on tuottanut professori Aleksi Bardyn Helsinki-filmi ja sen on leikannut ELOn alumni Mervi Junkkonen. Valkeapää on valmistunut taiteen kandidaatiksi ja toiminut myös useana vuonna laitoksen vierailevana opettajana.

Jussi-palkinnon saajien joukossa oli myös laitoksen alumneja. ELOlta elokuvaohjaajaksi valmistunut Antti Heikki Pesonen voitti parhaan käsikirjoituksen palkinnon elokuvasta Päin seinää. Peter Flinckenberg palkittiin kuvauksen Jussilla elokuvasta Tuulensieppaajat.